top of page

Van Angst naar Gevoel: Jouw Innerlijk Kompas in een Wereld Vol Ruis

Bijgewerkt op: 5 jul


Een diepgaande reflectie over ethische marketing en de collectieve evolutie naar authentieke communicatie


We leven in bijzondere tijden. Tijden waarin we collectief wakker worden uit een periode van angst en schaarste, en stilaan leren vertrouwen op iets veel krachtiger: ons gevoel als innerlijk kompas.


De Verschuiving: Van Angst naar Gevoel

Kijk eens terug naar 2020. Herinner je je die periode nog? Toen de winkels leeggehaald werden, vooral van toiletpapier? Nu kunnen we erom lachen en denken we: "Allee, wat was dat eigenlijk?" Maar toen waren we collectief in paniek. Angst en schaarste regeerden.


Dit is precies wat veel marketing ook doet. Inspelen op pijnpunten, op tekorten, op urgentie. "Je móet deze opleiding volgen, anders loop je achter." "Je móet inspelen op AI, anders mis je de trein." "Je móet jezelf fixen, helen, bijwerken."

Maar we zijn aan het ontwaken. We doorprikken die trucs steeds beter.


Het Sleutelwoord: Voelen

Het sleutelwoord van onze tijd is 'voelen'. Wat voel je bij een bepaalde boodschap? Klopt dit met jou? Resoneert dit met jou?

We zijn allemaal gevoeliger geworden. We willen ons niet meer zomaar laten lokken om iets te kopen. Die tijd ligt achter ons.


Het is een soort collectieve evolutie waarin voelen ons innerlijk kompas wordt. Onze intuïtie beschermt ons tegen manipulatie en kunstmatigheid.


De Wortel-Strategie: Herkenbaar?

Misschien herken je dit scenario wel. Je scrollt door Instagram en ziet een aantrekkelijk aanbod: "Geheime podcast voor slechts €27!" Je koopt het, maar blijft op je honger zitten. Dan zie je nog een mini-offer voor €33, en nog een voor €47.

Het zijn allemaal kleine teasertjes, stukjes van een grotere puzzel. Je krijgt een inkijkje, maar nooit het volledige verhaal. Voor je het weet heb je tientallen producten gekocht, maar mis je nog steeds de andere puzzelstukjes.


Het voelt alsof je een dier bent dat gelokt wordt met wortelstukjes. "O, wortel, wortel! Ja, maar die wortel is niet genoeg. Ik heb nog een wortel nodig, want ik zie het grotere geheel nog niet."


Die strategie zit kei goed in elkaar. En toch klopt het niet. Want waar blijft de integriteit? Waar blijft die zuivere intentie?


Alignment vs. Strategie

Wanneer klopt het wel? Wanneer wat er gezegd wordt, wat er gedaan wordt, de gedragingen - wanneer dat allemaal klopt, online én offline. Wanneer er congruentie is.

En dat is heel voelbaar doordat de energie wordt uitgestraald. Alignment heeft geen strategie nodig.


Alignment gaat over heel goed verbonden zijn met je kern. Het gaat over gecentreerdheid, over verbinding met je bron. Dat is een zeer verfijnde energie. Fijngevoelige mensen pikken dit meteen op.


De AI-Eenheidsworst

Dan is er nog iets wat steeds meer opvalt: de overvloed aan AI-gegenereerde content. Het is alsof iedereen plots heel fluent kan schrijven en grote statements kan maken. Maar het voelt zo leeg aan.


Het is allemaal zo herkenbaar, zo... zielloos. Waar is die passie? Die artistieke expressie? Die doorleefdheid?


Menselijke creativiteit gaat over belichaamde wijsheid. Teksten die diep raken omdat ze vanuit een echte beleving komen, perfect uitgekozen omdat dat het meest kloppend is.

Ik voel het verschil meteen. Die toon, die trilling, die energie van een mens achter een post. Dan ga ik mee in die diepte. Dan voel ik die bezieling, die puurheid. Zelfs online is dat organische aspect voelbaar.


De Uitnodiging: Terug naar Jezelf

Deze tijd nodigt ons uit om terug die verbinding te maken met onszelf. Om ons terug te verbinden met die kern. We mogen weer vertrouwen op onze intuïtie en ons gevoel.


Van kleins af aan hebben we geleerd om continu onder spanning te staan. Van half negen tot vier uur op de schoolbank - dat is niet normaal voor een kind. Een kind moet buitenspelen, bewegen, actief zijn.


We hebben niet meer geleerd om ons te ontspannen. Vandaar al die burn-outs, depressies, waarbij mensen helemaal gedesoriënteerd zijn en niet meer weten wie ze in essentie zijn.


Drie Essentiële Vragen

Wanneer je getriggerd wordt door een post of aanbod, stel jezelf deze vragen:


  1. Heb ik dit eigenlijk wel echt nodig?

  2. Vanuit welke insteek wordt hier gedeeld? Voelt dit zuiver aan, of is het eerder commercieel of ego-gedreven?

  3. Speelt dit in op een bepaalde behoefte, verlangen of tekort?


Het onderscheid maken is cruciaal. En dat betekent ook jezelf heel goed leren kennen. En daarvoor je de tijd nemen.


Jouw Gevoel is Jouw Kompas

We worden overspoeld door ruis, informatie, social media en AI-content. Voelen wordt een van de meest belangrijke tools.


Door het voelen kunnen we onderscheid maken tussen wat er klopt voor ons en wat er met ons resoneert. Wat kunstmatig of digitaal gecreëerd is en wat echt puur bezeeld is. Wat manipulatief is en wat vanuit een zuivere intentie komt.


De uitnodiging is om jouw plek in te nemen. Je te laten horen, je te laten zien, je te laten voelen vanuit jouw pure aanwezigheid, jouw originaliteit, jouw alignment.

Want op die manier creëren we een wereld waarin authenticiteit en integriteit centraal staan. Waarin we voelen wat er echt is en wat kunstmatig is.


Jouw gevoel is jouw kompas.


Deze reflectie is gebaseerd op Pure Presence Podcast #5, een diepe duik in ethische marketing en authentieke communicatie. Laten we elkaar inspireren en samen pure presence in deze wereld brengen.

bottom of page