top of page

Hoe blijf je trouw aan jezelf in de digitale (marketing)wereld vol ruis? (+ stuk persoonlijk verhaal/intentie)




Wanneer je even de Instagram app openklikt, wordt je overspoeld door een tsunami aan overinformatie.

De digitale wereld surft op Reels en ads en heel wat coaches delen hun "do's and don'ts".

Je kent ze wel, de zinnen die starten met "Stop met...", "Don't do this.., do that".


What is going on?


Op Instagram deelde ik hierover eerder over hoe deze tactiek als een trend wordt ingezet om zichzelf als personal brand te positioneren.

Het komt als het ware over als 'ongevraagd advies' met een waarschuwend vingertje dat je iets verkeerds doet. Help!

Een truukje om je angst aan te smeren en hierdoor je aandacht te vangen en een product te verkopen.

That's marketing.

Of eerder, de valstrik in de marketingwereld.


Ik krijg soms negatieve reacties alsook de vraag waarom ik zo de nadruk leg op (ethische) marketing.

Sommige coaches voelen zich getriggerd of geviseerd, wat helemaal niet mijn bedoeling is. Ik ga op onderzoek, ik ontrafel, ik neem waar.

Ik deel vanuit neutraliteit, vanuit mijn visie en zonder oordeel.


Mijn intentie is om te begrijpen waarom psychologische technieken worden ingezet (om te verkopen natuurlijk), waarom mensen gewoon marketingprincipes overnemen en 'hun mens-zijn' gaan beschouwen als een product en zich zo ook neerzetten alsook alle linkjes rond authenticiteit, ethiek en integriteit. Zowel in marketing als in het ondernemerschap.


In deze wereld van transitie waarin het bewustzijn groeit, is het des te belangrijk om in te zien waar we mee bezig zijn..


  • Waarom doen we dat wat we doen?

  • Waarom stellen we ons geen vragen over bepaalde methoden en nemen we dit gewoon over?

  • Waarom passen we technieken bewust toe als we weten dat we bewust iemand beïnvloeden? Hoe integer is dat eigenlijk?


Mijn insteek is steeds vanuit een observatie en gewaarwording. Ik pik een trend op of een bepaalde techniek en pel de laagjes af en stel hierbij kritische vragen.


Once upon a time


Al heel mijn leven lang stel ik me trouwens vragen :-)

Toen ik 5 jaar was, vroeg ik me af waarom we hier op Aarde zijn. Diepgang is my middle name.


Ik voelde algauw dat er zovele zaken niet kloppen.

Ik vond het leven raar... Met de 9-to-5 mentaliteit, het harde werken, het op pensioen gaan en dan pas genieten van het leven.


Persoonlijke ontwikkeling is de rode draad in mijn leven, laagjes afpellen om tot de kern te komen.. I know the drill.

Ik weet, voel het in alle vezels van mijn lijf, dat ik geboren ben voor deze tijd. Deze tijd van ontwaken waarin zoveel sluiers worden opgelicht.

Waarin het zo duidelijk wordt in hoeverre de mens is voorgelogen, geprogrammeerd, klein gehouden en gecontroleerd. Niets is wat het lijkt.


Let's talk marketing


Ik heb steeds een weerstand gevoeld op het woord 'marketing' en de voorbije jaren ben ik er als vanzelf ingerold. Als freelance events manager en als social media coach/trainer.

Alsof het zo moest zijn. Om te ervaren en om deep dive te gaan.

Weet je, de strategie en 'het in de markt neerzetten' vind ik helemaal prima en doe ik graag, met een concept, een idee, een product.

Ik bedenk graag een campagne, ik houd van strategie.

Maar wel steeds vanuit een ethische insteek.


Met het gegeven 'mens' als een merk of product neerzetten op basis van de marketingprincipes, dat gaat me een brug te ver.

Personal branding was de logische stap na jaren social media coaching/training, nadat ik mezelf had neergezet. Bij 1-op-1 begeleiding van soulpreneurs zag ik de nood aan contentstrategie en ook om vanuit hun eigenheid te kunnen delen.

Mijn natuurlijke gave is om meteen het potentieel te raken, de essentie van hun why.


En cours de route echter merkte ik echter dat ik zelf stuitte op tactieken die niet bij me aansloten. En daarom voel ik het mijn missie om mezelf uit te spreken alsook te belichamen dat het anders kan.



Het start met bewustwording

Personal branding, het "mens-zijn", de zichtbaarheid op een authentieke manier... De eerste stap is bewustwording rond wat er momenteel wordt aangeboden aan frameworks, stappenplannen en meer copy paste templates, alsook de sneaky psychologische, manipulatieve tactieken.


Ik denk dat we hier sensitiever voor zullen worden en subtiele manipulatie nog sneller zullen oppikken en doorprikken.

Jezelf kenbaar maken aan de wereld kan op een andere manier.

Het hoeft niet met een flashy verpakking. Het hoeft niet schreeuwerig. Het hoeft niet met snelle Reels.

De wereld snakt naar puurheid, schoonheid, waarheid.

En ik personal branding als een alignment enerzijds tussen de binnenkant (inhoud, jouw missie, visie, ...) en de buitenkant (jouw foto's, website, branding) alsook anderzijds tussen wie jij bent en wordt gepercipieerd online-offline.

Het volledig plaatje dient te kloppen en jouw energie is hierbij de essentie alsook het fundament.


Mijn intentie


Om één of ander reden is mijn insteek omtrent bewustwording rond marketing & ondernemerschap met als hoger doel Humanity. Vermenselijken van de wereld.


Ik deel en stel deze vragen niet

  • om een bepaalde methode belachelijk te maken

  • om een oordeel te vellen over een businesscoach

  • om een coach te viseren

  • om marketing helemaal af te schrijven


Mijn intentie is om stil te staan:

  • of een bepaalde aanpak/methode voor je klopt

  • of je als coach resoneert met een bepaalde methode

  • bewustwording aan de hand van kritische vragen



Het pad naar trouw zijn aan jezelf

r zichtbaarheid en/of een 1-op-1 begeleiding met een coach / mentor / expert waarmee je

Voor mij is er geen “holy grail”. Geen geheimen formules. Geen één aanpak die alle antwoorden biedt.

Ik denk dat het sowieso een experimenteren en uittesten is van wat er bij je past.

Om een laagje dieper te gaan: ken jezelf.


  • Wat past er bij jou?

  • Waar beleef jij plezier aan?

  • Waar krijg jij energie van?

  • Hoe kan jij je zichtbaarheid vergroten op een fijne, authentieke manier?

  • Hoe kan jij vanuit je eigenheid jouw visie delen zonder angst te hebben voor kritiek?

  • Hoe kan je op een creatieve manier online opvallen zonder te schreeuwen?


Dit proces is er één van de-conditioneren.

Want, we leven in een geprogrammeerde wereld. Het onderwijs is éénrichtingsverkeer en pompt ons vol met bepaalde kennis die we dienen op te slaan. En zo leven we continu… Met informatie opslaan, kijken hoe een ander iets doet en dit overnemen, van de ene cursus naar de andere cursus hoppen in de hoop om x aantal omzet te genereren of x aantal volgers erbij te krijgen.


Het brein wordt van kleins af aan gestimuleerd, waardoor er een disconnectie komt met het lichaam, intuïtie, hart. Het "voelen" wordt onderdrukt.

Terwijl dat de ware, spontane informatie is, versus 'het geleerde' (of lees ook: het geprogrammeerde).


Onze aandacht is hierdoor heel fel naar buitengericht (en dus niet naar binnen = voelen), waardoor we het brein continu willen voeden, op zoek naar antwoorden en onszelf ook vergelijken met anderen. Hoe doet een ander het? Wat deelt een ander?

En zo geraken we verzeild in een continu herhalingsloop, reproduceren en copy paste mentaliteit.


De aandacht naar de buitenwereld betekent dat we gemakkelijk uit onze kern worden geblazen. Met als gevolg:

  • dat we onszelf verliezen

  • dat we onze zelf-expressie onderdrukken

  • onze eigenheid wegsteken

  • ons niet durven te tonen

  • onze creativiteit de ruimte niet geven


Trouw zijn aan jezelf betekent in de eerste plaats weer voelen.

Voelen met wat er voor je klopt, met je resoneert en in welke richting je wordt geleid.


Het betekent ook vertrouwen want.. soms voel je niet.

Het is luisteren naar de fluisteringen van je hart.

Het is ieder signaal opvangen.

Van wat je lichaam je vertelt.

Het is weer connectie maken met jezelf. En van hieruit maak je verbinding met de ander.

Puur-authentiek.

Het is je eigen stem zoeken.

Je eigen manier van uitdrukken.


Het is ook jezelf durven uit te spreken, ook al is het scary.

Het is durven toegeven aan kriebels die je voelt, maar waarvan de wereld je voor gek verklaard.

Het is je eigen pad bewandelen, ook al is dat vooruitstrevend.



Als mens hoeven we elkaar niet te kopiëren. Jij bent geen template, ik ben geen template.

We hoeven helemaal geen regeltjes en stappenplannen te volgen.

Onze eigen natuur geeft het ritme aan en bezorgt je alle inspiratie.


We zijn niet meer op school.

Het leven en de ervaring is de leerschool.

Dus gehoorzamen en tactiekjes volgen, is verleden tijd.

Gehoorzaam je eigen gevoel, hoe gek, juicy, aanstekelijk, uit je comfort zone.Just be you. More you.

En, blijf zo trouw aan jezelf.


16 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page