top of page

Hoe authentiek is online personal branding?

Hoe écht is online personal branding?


Online kan iemand helemaal anders gepercipieerd worden dan offline. In hoeverre wordt er een masker opgezet?

En hoe zorg je er voor dat er geen mismatch is tussen wie jij écht bent en je online persoonlijk merk?

Ik licht dit graag verder toe in dit artikel.


Je persoonlijk merk opbouwen

De eerste vraag is hoe je met personal branding start.

Lees hier mijn voorgaande blog om de verschillende fasen te ontdekken. Personal branding wordt niet van de éne dag op de andere zomaar even opgebouwd. Het is een proces waarbij we éérst aan de binnenkant starten.

Dit is althans mijn persoonlijke visie en aanpak.

* *

Zomaar even beginnen met opvallende kleuren en typografie, omdat je online wil opvallen, zal niet werken als het niet in lijn is met jouw energie, wie jij bent.


Photo by Paul Hanaoka on Unsplash



Want, misschien valt het jou ook op?

Hoe we al scrollend op ons mobieltje nogal overweldigd kunnen worden door markante, schreeuwerige plaatjes en quotes. Een manier om je licht agressief neer te zetten.


Ja, personal branding is 'in', er is een overvloed aan coaches en daarom lijkt het bijna een strijd of mooier gezegd, een trend dat je c-o-n-t-i-n-u de aandacht dient te trekken.


Aandachtstrekkerij, hoe komt dit?

De voorbije jaren is online ondernemen 'hot'. Het 'in je kot' blijven heeft ervoor gezorgd dat talrijke online academy's werden opgezet en waardoor het online ondernemerschap booming is.

Laat me duidelijk zijn. Het internet biedt voordelen aan online ondernemen:


  • je kan impact maken

  • je kan je omzet vergroten

  • je bent niet locatiegebonden

  • je kan de kosten beperkt houden

  • je kan je bereik enorm vergroten

  • je kan kiezen tussen verschillende (online) verdienmodellen

  • je hoeft niet (meteen) te adverteren om nieuwe volgers en potentiële klanten aan te trekken

Er zijn heel wat strategieën en modellen om je online business op te zetten.

Maar omdat er zoveel vissen in dezelfde vijver zwemmen, wordt de grote trukendoos uit de kast gehaald om op alle mogelijke manieren er uit te springen.

Je kan ondertussen kiezen uit een hele resem online coaches die je graag de weg tonen in het digitale landschap. Zo beschikt de éne coach over een super formule om succesvol online te ondernemen en een andere coach spreekt over 'de geheime code kraken'.

De gebruikte bewoordingen spelen zo in op je psyche waardoor je na een tijd toch springt voor één of ander coachingstraject.

Herkenbaar?




Er is énorm veel ruis in de digitale wereld.

'Lawaai' maken en overcommunicatie lijkt wel een dagdagelijkse hobby te zijn.




Photo by Adem AY on Unsplash


De hamvraag is: in hoeverre klopt deze 'buitenkant' met de binnenkant?

Met andere woorden, in hoeverre stapt iemand in de rol van de expert omdat die de online marketing-, beïnvloeding- & verkooptrucjes heeft aangeleerd én in hoeverre is deze aanpak integer, authentiek en in lijn met de kern?

Photo by Alex Sheldon on Unsplash


De shiny buitenkant

In dit artikel ga ik een laagje dieper om discrepantie te begrijpen en te vermijden.

Want, hoe vaak percipiëren we iemand en blijkt deze in real life anders te zijn? (zowel in positieve als negatieve zin)

Of hoe kan iemand zo goed de verkooptrucs beheersen maar blijkt in werkelijkheid het aanbod een lege doos te zijn?

Als mens hebben we geleerd om vooral te vertrouwen op wat we zien.

We zijn hierdoor heel visueel ingesteld en zijn verslaafd aan beelden.




Hier wordt gretig op ingespeeld. Op alle vlakken. Marketingwise, psychologisch, neurologisch, energetisch.





Photo by abillion on Unsplash



We zien al scrollend wel dagelijks zo’n boodschappen en fantastische aanbiedingen verschijnen.


What’s behind it?

Kleuren hebben een psychologisch effect, typografie is een "visuele taal op zich" en geeft een bepaalde emotie weer, met woorden en taal kan je goochelen (denk maar aan NLP dat staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren en is een tool om te beïnvloeden of om subtiel te overtuigen) en de hyper professionele visualsdie de indruk geven dat iemand een 'autoriteit is' in zijn/haar vak.

Dit is alvast de verpakking rond de doos.


Deze doos kan nog mooi versierd worden met allerlei strikjes.

Waanzinnige statements dat je op één maand tijd je omzet x 10 doet, de FOMO- & nudging technieken waar ingezet wordt op schaarste ('nu éénmalige actie' of 'dit aanbod komt nooit meer terug') en andere geraffineerde psychologische en mentale manipulaties worden ingezet om zichzelf en een aanbod te promoten.


Disclaimer: ik doel op niemand en heb geen oordeel op deze marketing- en verkoopstactieken, ik kaart een bepaalde trend aan die fel doorgedreven is en zelfs bepaalde gevolgen met zich kan meebrengen zoals reputatie- en imagoschade.



Photo by averie woodard on Unsplash


De fundamentele vraag die ik me stel is: vanuit welke intentie zet je jezelf neer als personal brand, met welk aanbod en hoe?

In heel wat gevallen wordt een persoonlijk merk 'opgestart' aan de hand van een stappenplan of zeg maar een copy paste framework die geen tot weinig originaliteit of eigenheid toelaat.


Er wordt dus te weinig aandacht geschonken aan de binnenkant van de doos.

De insteek ligt hier vooral op wat visueel zichtbaar is.

En daarnaast wordt de focus gelegd op de trucjes om jezelf als autoriteit of expert in de markt te plaatsen en waarbij je leert te overtuigen en te verkopen.

Inderdaad, je dient te communiceren over jezelf of over je aanbod.

Niet communiceren betekent geen zichtbaarheid, geen vindbaarheid. Je blijft dan verborgen.


Ik zet wel vraagtekens op de manier waarop dit tegenwoordig geschiedt.

Want, het lijkt wel een trend waarbij er steeds gemikt wordt op de massa (want dat is kassa) en om op korte termijn een grote omzet te draaien.

Op zich is omzet draaien OK. Geen oordeel.

Maar, in hoeverre is de innerlijke motivatie van een personal brand vooral money-driven?

En wordt het een obsessie of zelfs een verslaving naar meer en beter en nog meer 'wauw'.

Het komt bijna over als een online wedstrijd.


In hoeverre is dit ethisch?

Gaat dit ten koste van de kwaliteit dat je brengt?

Ondervindt je personal brand hier op den duur ook geen schade van?

Omdat het ego vooral zichzelf wil bewijzen?



Photo by Orkun Azap on Unsplash


Jezelf neerzetten vanuit de focus op de buitenkant en money-driven ligt anders dan wanneer je communiceert vanuit je ware geschenk en dat jij aan de wereld biedt, vanuit je hart en puurheid.

En ja, dit is soms een fine line. Het is een kunst om een onderscheid te maken en te voelen wat puur zuiver is, aligned.


De uitlijning tussen de binnen- & buitenkant om een mismatch te vermijden

Toch denk ik dat deze ‘oude’ verkoop- en marketingtechnieken stilaan gaan afbrokkelen.

Mensen doorzien de copy paste methodiek en doorprikken de subtiele trucjes.

Ook wordt je hierdoor als personal brand anders gepercipieerd en is er een misalignement in de online aanwezigheid.

En dan gaat het over je kern en reputatie als personal brand.

Want, wat zit er nu precies in die doos?


Dit gaat over je essentie of blauwdruk. Het gaat over je energie, wat je uitstraalt.


Photo by Kareya Saleh on Unsplash


Hoe kan een mismatch tussen de kern en de verpakking ontstaan?

In de eerste plaats gaat het om het zelfbewustzijn van de mens, het ‘vermenselijkte merk’.

Discrepantie kan algauw ontstaan door onwetendheid en onbewustheid.

Ik zie een mismatch door de volgende oorzaken:


  • We zijn zo geconditioneerd om dat wat we aanleren aan te nemen als waarheid.

  • Frameworks en stappenplannen worden toegepast zonder stil te staan of deze aanpak überhaupt bij iemand past. Van in het begin is er al een deuk in de uitlijning.

  • Je verliest jezelf omdat online verkopen heel goed gaat en je wordt als het ware overgenomen door je ego of mind om een volgende keer nog méér omzet te draaien. Je legt druk op jezelf en pusht jezelf verder.

  • Ook in omgekeerde richting kan misalignment ontstaan door bijvoorbeeld te luisteren naar de mening en visie van anderen (familie, vrienden, coach, guru) waardoor je je eigen ding niet durft te doen.

  • Mogelijks zijn er blinde vlekken waardoor je jezelf niet helemaal ziet; er zit nog een laagje op, een sluier of mechanisme waardoor je je blokkeert of dingen doet die in wezen niet bij je passen.

  • Het denken, doen en voelen vallen niet op één lijn samen.



Om je alvast verder te helpen, reik ik je hierbij enkele verdiepende vragen om, zonder oordeel, stil te staan bij jezelf. Vanuit een openheid en voelen.


  1. Wat is je ware gave, jouw natuurlijk talent, dat je wil delen met de wereld?

  2. Welke innerlijke motivatie zit hierachter? Is dit iets dat je diep vanbinnen voelt en kriebelt aan je hart?

  3. Hoe wi je jezelf in de wereld neerzetten? Kan het anders, op een meer authentieke, originele, integere manier? Kan je je losmaken van de copy paste strategieën en vertrouwen op je innerlijke leiding en creativiteit?

  4. Waarom doe je nu de dingen die je doet? Doe je dit vanuit gewoonte? Vanuit automatisme of vertrouwend op de autoriteit van anderen die ‘de waarheid in pacht hebben?’ Is het vanuit ego of écht vanuit geïnspireerde actie?

  5. Welke zijn je kernwaarden? En kan je deze doortrekken in alles wat je doet, zegt, deelt, zelfs in je aanbod?

  6. Wat is je ware, meest zuivere intentie? En profileert zich dat ook in hoe je je in de wereld neerzet of in je aanbod?

  7. Zijn er nog bepaalde overtuigingen of laagjes waardoor je jezelf niet helemaal puur durft te tonen? Een soort van blinde vlek dat meestal wel voelbaar is maar soms moeilijk te beschrijven. Het kan komen uit drang om zichzelf te bewijzen of een dopingmechanisme of compensatie.




Een (online) personal brand opbouwen is iets heel delicaat en dient secuur, bewust, puur en zuiver te gebeuren. Je wil namelijk een positieve reputatie en imago uitstralen en dat het volledig plaatje klopt (online-offline).

Stel de vraag of een bepaalde aanpak bij je past in lijn met wie je bent en/of het goed aanvoelt.

Weet dat, als er gestart wordt met de binnenkant, er on the way blokkades en blinde vlekken naar boven kunnen opduiken. Omdat je essentie geraakt en aangewakkerd wordt. En omdat je dieper in jezelf zakt, in wie jij bent.


Samengevat

We hebben de doos met de verpakking en vele strikjes. Dat is wat visueel zichtbaar is.

Maar de binnenkant, die kern is allesomvattend. Dit gaat om je waarden, normen, je why, je missie, je visie, je kennis, wijsheid, expertise, vaardigheden, ervaring en jouw essentie, jouw energie.


Je wil een all-in geschenk delen en niet alleen de oppervlakkige buitenkant.

Met het collectieve bewustzijn dat verder verruimt, pikken we veel sneller signalen op. We voelen meteen of iemand verkoopt vanuit het hoofd of vanuit het hart of vanuit ego. We nemen waar of iemand vanuit afstemming, ware alignment iets zegt en doet of niet.

Fake is voelbaar, échtheid ook en gaat zelfs een stap verder want het is heel delicaat subtiel puur magnetisch.


Stem daarom die binnenkant af door middel van zelfreflectie en voelen, hoe je vanuit jouw eigenheid, jouw blauwdruk jezelf puur neerzet. Blijf trouw aan jezelf.

Dat is de basis.


Daarna mag je de kleur van de verpakking kiezen, de vorm en een extra touch voorzien met een strikje of een lintje om het feestelijker te maken, niet fake. :-)


Beluister deze Podcast Café van Briant Donker Curtius & Jaldhara Groeneveldwaar we in gesprek gaan met Nadine Melenhorst en Marleen Sahetapy-Sapulette over reputatie.


Your next steps

Jezelf neerzetten is zowel iets natuurlijks (wie jij bent en waar in de kern niet aangeraakt mag worden) als een proces dat organisch groeit.


  • Welke tools ga je inzetten?

  • Welke extra verdiepingsslag wil je?

  • Hoe ga je bewust om met marketing?

  • Hoe blijf je in je kracht staan?

  • Hoe ga je je zichtbaarheid, in de ruis dat er heerst, verder vergroten?


Je eigenheid en jouw unieke stem laten zien, horen en voelen is the way to go.

We bevinden ons in een tijdperk waarin we willen afstappen van de copy paste methoden en de afgevlakte, commerciële zelfpromotie. De maskers worden afgezet.

Authenticity rule.

Puur-authentiek. Zuiver. Present zijn.


✶ ✶ ✶


Vanuit je eigen kern maak je de beweging naar buiten toe in lijn met je (kern)waarden, missie, visie en je why.

Laat de creativiteit, originaliteit, spontaniteit maar opborrelen.


✶ ✶ ✶


Nood aan een klankbord of begeleiding?

Als solo-ondernemer of organisatie of CEO?

Neem contact met me op geraldine@b-iconic.be.



Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page