top of page

De elementen om je authentiek neer te zetten

Geen marketing- of branding trucjes, maar wel vanuit je eigenheid


Authentieke personal branding, that's the way to go

Ik reik je graag een aantal handvatten

Jezelf neerzetten. Hoe begin je er aan? Personal branding is een manier om je 'neer te zetten'. Om te zeggen 'Here, I am'.

Wat betekent dit precies? Het betekent dat je,

  • jezelf toont

  • je ruimte durft in te nemen

  • andere mensen positief wil raken

  • je dienst, product, aanbod wil delen

  • impact wil maken, hoe klein of groot

  • bewust bent over je kwaliteiten, je gave, je uniqueness

  • de wereld wil laten weten wie je bent en waarvoor ze bij jou terecht kunnen

Er zijn verschillende redenen om jezelf de toelating te geven dat je er mag zijn (het is trouwens je geboorterecht) en dat je gezien, gehoord, gevoeld mag worden. En dit helemaal op jouw eigen manier. Jezelf neerzetten is niet zomaar even een logo uitwerken en flashy kleuren uitkiezen.

In de eerste plaats gaat het om jou. Jouw energie. Dit is wat telt. Wat vóóral telt.

Al de andere zaken in personal branding en jezelf neerzetten, is bijzaak en geeft inzichten en werkt vooral ondersteunend. Onbewust pikken we sowieso je energie op, online of offline maakt niet uit. Dàt is de essentie van 'jezelf neerzetten'. Dus, dit betekent dat je voor dit fundament, jezelf zijn, geen opleiding of teaching nodig hebt.

Welke elementen helpen je om 'jezelf neer te zetten'? Ik geloof dat we meer en meer ons eigen gevoel en innerlijke leiding mogen volgen. Om vanuit je eigen kern te communiceren, te delen, te zijn. Dàt is puur-authentiek. Hier hoef je niets aan te schaven. Wel kan je op andere vlakken jouw kern meer in the picture brengen op verschillende manieren.

Ik raak hieronder een aantal elementen aan die voor een extra touch zorgen. (Per element is verdieping mogelijk maar ik wil van dit Artikel geen boek maken.)

✶ ✶ ✶

Bewustzijn & Mindset Jezelf neerzetten betekent (in sommige gevallen) dat je klaar bent met jezelf klein te houden en/of te verstoppen. Het stuk mindset is belangrijk als je jezelf tegenhoudt. En hierbij zijn bepaalde vragen belangrijk.

  • Welke gedachten houden je klein?

  • Wat maakt dat je jezelf in de weg staat?

  • Welke gedachten dagen op als je post of iets wil delen?

Een dieper laagje kan aangeraakt worden waarbij zelfs systemisch werk aan te pas komt. Soms kan je heel sterk voelen dat je de volgende stap mag nemen en voel je weerstand. Waardoor je bijvoorbeeld niet gaat posten of jezelf saboteert. Of kom je in een soort van 'wachtmodus', omdat je eerst nog tal van cursussen wil volgen om iets perfect te delen. Bijvoorbeeld, je wil video's delen maar je wil eerst weten hoe je deze bewerkt en welke tools je kan inzetten.

Er zijn tal van redenen en excuses waardoor we onze plek niet innemen. Het proces van 'jezelf neerzetten' betekent patronen doorzien en doorbreken. Jezelf die groei gunnen op je eigen tempo. Het woord 'bewustzijn' heb ik toegevoegd omdat het ook gaat over bewust zijn wie jij bent, wat jij hier te doen hebt en wie je in essentie bent. Omdat de bezieling overal doorheen mag sijpelen in het ondernemerschap en wat jij de wereld te bieden hebt.

Zelfbewustzijn betekent dat je jezelf ziet en inziet welke jouw kwaliteiten zijn. En dat is ook wat onzichtbaar voelbaar is, je energie alsook je levenskracht of je innerlijk vuur van waaruit jouw geschenk met de wereld deelt. Dit maakt je sowieso uniek en onderscheidend en kan geen enkele copy paste cat tegenop.





Frisse feedback

Het kan interessant zijn om te weten hoe jij overkomt. Hoe je wordt gepercipieerd of welke energie je uitstraalt. En ook om na te gaan welke woorden mensen met je associëren.

Feedback geeft informatie rond je blinde vlekken of onwetendheid of een onbewustzijn. Op die manier kan je verder aan de slag om bijvoorbeeld je boodschap verder te verfijnen of andere woorden te gebruiken in je communicatie of zelfs een rebranding te laten doen.

Feedback helpt om het totaalbeeld van en over je te finetunen.





Social media

De digitale wereld helpt om je energie te verspreiden via de online weg. Social media kan soms echter weerstand oproepen. En toch is een prachtige manier om jezelf neer te zetten.

Social media is een tool om jouw boodschap de ether in te sturen.

De vragen die je jezelf kan stellen:

  • Met welk kanaal voel je je vertrouwd?

  • Op welk kanaal is jouw soulklant vooral actief?

  • Wat heb jij nodig om ontspannen te posten?


Meestal gaat het om de kennis omtrent de functionaliteiten van een social media kanaal. LinkedIn werkt inderdaad anders dan Instagram of Facebook.

Choose your battles. Start met de focus op één kanaal en breid dan verder uit. Je hoeft niet op 5 platformen aanwezig te zijn.

Liever één kanaal waar je regelmatig op post dan verschillende kanalen met versnipperde energie waarbij je op termijn afhaakt.

Volg een training of coaching om online voluit te durven gaan. Dit is een éénmalige investering die je nadien algauw terug verdient omdat je weet hoe het platform werkt, omdat je profiel tiptop in orde is, omdat je je zelfzeker voelt om het kanaal te gebruiken.





Strategie & Jouw aanbod

Wat je aanbiedt mag helemaal in lijn zijn met je kern. De vraag is meestal 'hoe' je jouw dienst of jouw gave overbrengt aan de wereld.

  • Langs welke funnel wil je dat mensen tot bij je komen?

  • Welke zijn de touch points en hoe zorg je er voor dat mensen on the way niet afhaken?

  • Hoe zorg je voor een helder, eenvoudig aanbod?

En ook hier steeds weer vanuit wat er bij jou past en wat je energie geeft.



Jouw visuele identiteit

Hierover kunnen talrijke aparte blogs worden geschreven. Ik reik je hierbij graag een aantal handvaten.

Als mens zijn we nogal visueel ingesteld waardoor beelden en kleuren nog steeds belangrijk zijn en de aandacht kunnen vatten.

Kleuren hebben een psychologisch effect.


Zo werkt geel heel opwekkend of wordt rood geassocieerd met passie of energie. Of denk aan de kleur groen dat vooral wordt gebruikt bij therapeuten omdat het rust oproept.

Jouw 'branding' dient in lijn te zijn met jouw energie. Dus, de grafische ontwerper dient je goed aan te voelen om jouw vibe te vatten en te vertalen in een visuele identiteit. Ik ben voorstander om je logo en huisstijl uit te besteden aan een expert. Zelf prutsen aan een logo en kleuren samenbrengen, werkt meestal niet op termijn. Want, de kleuren die je graag ziet, wil niet zeggen dat dit jouw kleuren zijn die je energie weergeven.


Daarnaast is er ook de typografie die ook een bepaald gevoel weergeeft. Ook hier zal een grafisch ontwerper de juiste keuze maken en je een huisstijlgids bezorgen zodat je consistent de branding doorheen je communicatie, online en offline, doortrekt. Dit geeft herkenbaarheid, professionaliteit en vertrouwen.


Om af te sluiten met het beeldmateriaal. Best boek je een professionele fotoshoot in want jij belichaamt jouw energie. Op die manier beschik jij over je eigen beeldendatabank en hoef je niet steeds stockfoto's te gebruiken of aan te schaffen. Stockfoto's, die meestal nogal koel, zakelijk en oninspirerend aanvoelen.







Communicatie & Content Creatie

Regelmatig dien je je website of social media kanalen met content te voeden.

  • Wat kan je nu allemaal gaan posten?

  • Op welke manier?

  • Hoe schrijf je een blog?

  • Hoe vertel je een verhaal?

  • Hoe begin je aan een nieuwsbrief?

  • Welke woorden gebruik je?

Samen brainstormen rond je communicatiepijlers geeft helderheid, focus en richting.



Imago & Uitstraling

Deze elementen gaan over de buitenkant en maken deel uit van het totaalplaatje. Omdat we als mens visueel ingesteld zijn, zullen bepaalde fysieke kenmerken opvallen en blijven hangen. Denk aan een tattoo of de grote oorbellen die je graag draagt.

Misschien is het tijd voor een nieuwe look waarbij je een styliste onder de arm neemt of een afspraak maakt bij de kapper voor een korte coupe.

Natuurlijk steeds vanuit je eigenheid.





✶ ✶ ✶

Jezelf neerzetten is zowel iets natuurlijks (wie jij bent en waar in de kern niet aangeraakt mag worden) als een proces dat organisch groeit.

  • Welke tools ga je inzetten?

  • Welke extra verdiepingsslag wil je?

  • Hoe ga je bewust om met marketing?

  • Hoe blijf je in je kracht staan?

  • Hoe ga je je zichtbaarheid, in de ruis dat er heerst, verder vergroten?


Je eigenheid en jouw unieke stem laten zien, horen en voelen is the way to go.

We bevinden ons in een tijdperk waarin we willen afstappen van de copy paste methoden en de afgevlakte, commerciële zelfpromotie. De maskers worden afgezet.

Authenticity rule.


Puur-authentiek. Zuiver. Present zijn.


✶ ✶ ✶


Dit vraagt om heel trouw te blijven aan jezelf. Om dicht te blijven bij jouw (kern)waarden, missie, visie en je why van waaruit je de beweging naar de buitenwereld doet.

Laat de creativiteit, originaliteit, spontaniteit maar opborrelen.

Zit je even vast, of je hebt nood aan een klankbord of mentor die je de wegwijs naar jouw next step. I'm here to help you!


Ik kijk uit naar jouw verdere reis!




16 weergaven

Commentaires


bottom of page